fbpx

Jobb att lämna till en virtuell assistent i nystartsläge eller vid arbetstoppar

Inte sällan slår de nya jobbidéerna till hux flux under en julledighet eller sommarsemester. Sådant man absolut vill testa när verksamheten rullar igång igen men som kräver tid, prioritering och delegering för att få till. Fast, vad kan du egentligen lämna ifrån dig? Det är ofta frågan och här bjuds på några svar.

Det är svårt att släppa ifrån sig uppgifter, särskilt när man är van vid att sköta allt eller det mesta själv. Men om du vill du växla upp företagandet blir det ohållbart i längden. Samtidigt tycker många att det är svårt att sätta fingret på allt man brukar göra och att veta vad som kan släppas till en utomstående konsult. Förhoppningsvis kan frågetecknet rätas ut en aning med ett gäng konkreta tips på just detta.

Tio uppgifter att delegera till en virtuell assistent

Självklart finns stora skillnader mellan olika branscher och företag men tipsen nedan kan förhoppningsvis få igång tankarna kring vad du skulle kunna lämna ifrån ett tag eller löpande över längre tid utan att behöva anställa.

  1. Sätta upp webinar, säljtunnlar/e-postmarknadsföring, landningssidor och andra opt-ins
  2. Skriva och skicka nyhetsbrev
  3. Transkribera livestreams eller video att använda på din sajt eller i sociala medier
  4. Ladda upp videos och workshops på hemsidor/i medlemsportaler
  5. Skriva blogginlägg och schemalägga
  6. Skapa Google Analytics- och trafikrapporter
  7. Fakturera och bokföra
  8. Kundservice på telefon eller e-post
  9. Göra research (lokaler, konferensaktiviteter, digitala verktyg och sajter, poddar att gästa etc.)
  10. Sköta mötesbokningar

Planering för nystartsfaser och arbetstoppar

Som virtuella assistenter jobbar jag och mitt team ibland med uppdrag som löper på månad efter månad och ibland går vi in endast några timmar en viss månad, beroende på uppdragets karaktär. Och ett råd är att fundera redan nu på om det brukar uppstå arbetstoppar vid vissa tidpunkter varje verksamhetsår i företaget. Gör du en sådan kartläggning om när och vad det är som brukar köra ihop sig/bli flaskhalsar, så kan du snart börja leta efter en virtuell assistent som kan hjälpa dig bara under den perioden. Eller om du nu har nya idéer för processer eller produkter som du vill testa men som tar för mycket tid från övriga jobbet. Läs i detta blogginlägg. om varför framförhållning gynnar både dig och den virtuella assistent du vill jobba med och här tipsar vi om hur ert samarbete kommer igång så smidigt som möjligt.

Ulla-Bellas 100-lista

Om du vill ha ytterligare 90 tips på vad du kan få hjälp med av en virtuell assistent råder jag dig att ladda ner Ulla-Bellas 100-lista! Listan kan säkert göras hur lång som helst men tanken med den är också att få igång dina egna tankar på vad som går att delegera i din business.

Du är självklart välkommen att höra av dig för att ställa frågor och ett möte kring kommande uppdrag! Här kan du se vilka som jobbar hos Ulla-Bella och vad vi kan hjälpa dig med.

Fler blogginlägg

Behind the Scenes: Så jobbar vi på Ulla-Bella VA-byrå

Ulla-Bella VA-byrå grundades 2018 och då var det bara jag, Malin Björnell. Idag har företaget vuxit till en virtuell assistent-byrå med ett helt team med olika spetskompetenser. Nu ska du få hänga med bakom kulisserna kring hur vi jobbar, som det geografiskt spridda team vi är. Vi är Ulla-Bella VA-byrå

Läs mer »

Ladda ner Canva-Guide

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.

Ladda ner 100-listan

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.