fbpx

Kostnadsfritt webbinarium den 22 maj - "Jobba med en virtuell assistent"

Sälj och föreläs med webbinarium

Sälj och föreläs med webbinarium

Sälj och föreläs med webbinarium – ett effektivt sätt att utbilda på och sälja med. Deltagande är enkelt, det ger möjlighet för tittarna att interagera med föreläsaren, men utan att det blir rörigt. För att göra det extra lätt är ett hett tips att anlita en virtuell assistent för att bistå med planering, koordinering och vid själva webbinariet.

Skillnaden mellan digitalt möte och webbinarium

I vanliga videomöten ser och hör alla deltagare varandra och vem som helst kan bryta in och prata. Så fungerar det inte på ett webbinarium. Där är det bara du, som håller i det, som syns och hörs i bild och det du eventuellt visar (slides/videoklipp etc).

Trots det är detta ett interaktivt sätt att hålla föreläsning på eftersom det finns en textchat som tittarna använder för att ställa frågor. På så sätt kan du också ha bättre kontroll över när det passar att du plockar upp och svarar på frågorna, för att inte tappa din röda tråd.

Många är dessutom obekväma med att synas och höras i bild när de anmäler sig till digitala evenemang. Så där finns ytterligare en vinst med webbinarium – tröskeln blir lägre för att anmäla sig.  

Fyra anledningar till att använda gratis webbinarium för att sälja

När du/ni ska lansera en ny produkt, ett program eller en kurs är (särskilt) live-webbinariet oslagbart som verktyg för att:

1. det bygger ut e-postlistan med nya adresser

2. förtroende skapas enklare, eftersom det är kraftfullt att få till sig ”hela personen” genom att höra röst, se minspel och kroppsspråk

3. interaktion möjliggörs på ett enkelt sätt som inte stör föreläsningen och den röda tråden, då deltagaren kan ställa frågor via textchatt

4. få i gång engagemang genom att till exempel ställa enkla frågor till deltagaren som hen kan svara på i chatten

Betalda webbinarieföreläsningar och workshops

Ett annat sätt att använda webbinarier på, är att sälja platser till digitala föreläsningar och workshops. Det ger samma positiva effekter som vid ett gratis webbinarium, där målet är att sälja ett erbjudande.

Dessutom kan det vara ett bra sätt att sälja billigare digitala föreläsningar på och för att kunna nå många i hela landet (eller världen). Väldigt skalbart! 

Webbinariet kan bli en dans med stöd av en virtuell assistent

A och O för ett lyckat webbinarium är, utöver själva genomförandet, även ordentliga förberedelser och bra uppföljning. Det här kan Ulla-Bella-teamet hjälpa er med eftersom vi har många olika kompetenser.

Innan

  • Bistå med arbetet med ”pratmanus”
  • Planera bildvisningen och skapa struktur för att hålla tiden
  • Designa snygga ”slides” till föreläsningen
  • Skapa inbjudan till webbinariet och sätta upp mejlsekvens, från anmälningsbekräftelse till påminnelsemejl

Under webbinariet

  • Vara standby för att lösa eventuella tekniska problem
  • Ta hand om chatten och samla ihop frågorna till dig som föreläser för att undvika splittring eller missade frågor
  • Notera frågor som kanske behöver besvaras efter webbinariet och till vem/vilka

Efter

  • Publicera eventuellt inspelad föreläsning (om det är relevant) på din webbplats, YouTube-kanal och skapa material till andra sociala kanaler utifrån webbinariet och länka/peka till inspelningen
  • Erbjuda säljpresentationer till de som var med på webbinariet
  • Se till att besvara frågor som inte fick svar live

Sälj och föreläs med webbinarium

Kontakta Ulla-Bella om ni vill diskutera kommande webbinarium för vi stöttar gärna!

Ladda ner Canva-Guide

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.

Ladda ner 100-listan

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.