fbpx

Kostnadsfritt webbinarium den 22 maj - "Jobba med en virtuell assistent"

Vågar du anlita en virtuell assistent?

Vågar du anlita en virtuell assistent?

[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” border_style=”solid”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_repeat=”no-repeat” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” hover_type=”none” first=”true” min_height=”” link=”” background_blend_mode=”overlay”][fusion_text]

Du som inte har arbetat med en virtuell assistent (VA) tidigare kanske är tveksam till att ta steget att göra det? Jag ska ta dig igenom tre vanliga funderingar som jag har mött.

1. Hur vet jag att jag hittat rätt person för jobbet?

Kolla om personen har referenser och vilka kompetenser VA:n själv listar på sin hemsida. Ställ konkreta frågor kring det du behöver hjälp med, via mejl eller be om ett telefon- eller videomöte. Tänk och gör som vid vilken annan rekrytering som helst.

2. Hur vet jag att personen jag anlitar gör det den ska?

Att försöka ha tillit är en bra början eftersom vi som jobbar som virtuella assistenter driver seriösa företag. Men självklart kan det finnas undantag.

Tre saker du kan göra som uppdragsgivare är att
1) Specificera uppdraget så tydligt du kan – skriftligt.
2) Sätt deadlines och framför om du förväntar dig avstämningar vid vissa tidpunkter under månaden/projektet och hur.
3) Be om att få tidrapport bifogad när VA:n fakturerar så har du goda chanser att följa upp om du tycker att jobbet blir gjort på ett tillfredsställande sätt.

3. Oro för att lämna ut företagsinformation som behövs för att VA:n ska kunna jobba

Skriv avtal innan ni börjar jobba ihop och se till att en sekretessklausul finns med, i vilken du tar med det du behöver för att känna dig trygg i samarbetet.

Många virtuella assistenter har egna avtalsmallar som också innehåller en sekretessklausul, om du hellre vill att VA:n tillhandahåller avtalsförslag. Även uppsägning är en viktig punkt att ha med, för vad som gäller åt “båda håll” för er som parter.

Att hitta rätt person för just ditt företag och de uppgifter som du behöver hjälp med är självklart viktigt. Och om du vill testa dig fram, erbjuder många virtuella assistenter sina tjänster både per timme och som paket, så du kan välja vilket som känns bäst för dig att börja testa. För det är en av många fina saker med att anlita oss virtuella assistenter – du förbinder dig inte till ett samarbete längre än just ditt och din VA:s avtal säger. Behöver du hjälp i en månad eller sju, så får du det om allt fungerar bra!

Lycka till och varmt välkommen att höra av dig till oss på Ulla-Bella om du har fler frågor kring att anlita en VA eller vill diskutera ett uppdrag!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Ladda ner Canva-Guide

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.

Ladda ner 100-listan

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.