Oavsett bransch och yrke är det effektivt att ha möten och seminarium digitalt. En föreläsning digitalt kallas ofta för webbkonferens, eller webinar (webseminarium). Tekniken är ganska enkel och de flesta klarar att både koppla upp sig mot en webinar plattform och att delta aktivt med till exempel frågor eller livechat. Däremot kan administrationen före, under och efter mötet vara ganska omfattande.

Vad är webinar?

Ett webinar är en digital föreläsning, en livesänd video-session där man kan interagera aktivt genom till exempel en chatt.
Hur fungerar då ett webinar? Till skillnad mot ett video-möte, där alla har en aktiv roll, är det bara den som föreläser som visas, eller det föreläsningsmaterial som används. De deltagare som vill ställa en fråga eller göra ett inlägg gör det via en chatt som, oftast, bara syns för den som håller i föreläsningen.

En virtuell assistent gör jobbet enklare

Tekniken hjälper oss att hålla effektiva föreläsningar för många åhörare samtidigt när vi ordnar ett webinar. Men för att ge bästa intryck är både för- och efterarbete minst lika viktigt som genomförandet. Detta kräver en hel del administration, särskilt när man jobbar med plattformar som erbjuder gratis webinar, men även andra plattformar.

Ulla-Bella och webinar

Vi kan hjälpa till med bland annat följande!

Före presentationen:

  • Göra ett manus med det innehåll ni önskar
  • Tidsätta bildvisning och skapa en disposition som håller ert schema. Här kan vi också välja ut bilder eller delar i presentationen som går att välja bort om man hamnar i tidsnöd.
  • Skapa en presentation som har trevlig layout och design
  • Skapa en inbjudan till webinaret och bjuda in deltagare
  • Skapa formulär för att få önskad information om deltagare
  • Hantera anmälningar och frågeställningar inför webinaret

Under webinaret:

  • Kommunicera med deltagare som har problem med tekniken eller behöver hjälp på annat sätt (så slipper föreläsaren ta dyrbar tid från presentationen för att lösa praktiska problem)
  • Hantera chatten och hjälpa föreläsaren att få de frågor som är mest relevanta
  • Notera frågor som ska hanteras i efterhand

Efter webinaret:

  • Lägga presentationen tillgänglig på hemsida eller YouTube
  • Skapa mail-listor på de som deltog för att aktivt kunna ge dem riktade erbjudanden
  • Skicka material från föreläsningen till de som deltog
  • Skicka säljerbjudande till de som deltog
  • Se till att obesvarade frågor får svar

Alla kan ha ett webinar

Digital teknik för video-möten är inget nytt, men har fått ett rejält uppsving när många arbetar hemifrån eller har verksamhet i olika delar av världen. Se till att dina föreläsningar, personalmöten, utbildningar, säljkonferenser och andra presentationer blir minnesvärda. Gör det genom att genomföra dem strukturerat och med rätt planering och efterhantering. Vi på Ulla-Bella hjälper dig att bli proffs på webinar!