Det finns många anledningar till att ni ska anlita en VA. Men här kommer några.

 

1. Minskade kostnader

De flesta företag och entreprenörer som anlitar virtuella assistenter (VA)gör det för att dra ner på sina fasta kostnader. Här är ett par exempel:

 

Löner och driftskostnader
Istället för att anställa en person, för att utföra mindre arbetsuppgifter, kan ni anlita en VA. Det är vanligt att tim- eller uppdragspris tillämpas och ni behöver endast betala för det arbete som faktiskt utförs. Ni slipper även betala sociala avgifter och liknande eftersom en VA är en konsult med F-skattsedel. Givet att allt arbete sker på distans, uppstår inte heller kostnader kring kontorsplats och arbetsutrustning.

 

Introduktionstid
Genom att anlita en VA kan ni skära ner på den tid det annars tagit för introduktion av en nyanställd som behöver lära sig massor av olika uppgifter. En VA är oftast specialiserad inom ett eller några områden, vilket gör att de är proffs på just det de gör. Startsträckan blir därmed ofta kort för båda parter.

 

2. Ökad effektivitet – delegering

När administration skalas bort, kan ni som driver och är anställda i företaget fokusera på det som verkligen kräver er kompetens.
Administration är aldrig sinande och tidskrävande, som att:

  • Skicka mejl och nyhetsbrev
  • Hantera frågor från kunder
  • Bedriva internet-research
  • Boka möten
  • Sköta registrering i alla möjliga varianter

Allt är givetvis nödvändigt, men det måste inte skötas av personalen som är på företaget. Den tiden kan istället användas till uppgifter som kräver just de företagsanställdas fokus och kompetens. Genom att anlita en VA till exempelvis administration, får ni loss värdefull tid.

 

3. Snabbt skala upp verksamheten

En VA kan hjälpa er att snabbt skala upp företagets verksamhet, genom att de med kort varsel kan komma in med specialistkompetens och jobba på uppdragsbasis. Ni kan släppa ner axlarna och slippa lägga tid på långdragna eller stressiga rekryteringsprocesser. En VA kan också vara ett bra alternativ när plötsliga arbetstoppar uppstår. Då kan ni, när allt lugnat ner sig, ta tag i eventuell rekrytering.

 

4. Global kundservice

Ni kanske har kunder över hela världen och har märkt att det kan innebära vissa utmaningar. Till exempel om ni befinner er på bara en geografisk plats och förväntas möta och hantera behov hos kunder i olika länder, tidszoner, kulturer etc. Om kunderna ska kunna få service under sina arbetsdagar (kanske på andra sidan av jorden) skulle ni behöva vara tillgängliga dygnet-runt. Virtuella assistenter finns i hela världen och kan hjälpa er med viss kundservice i de tidszoner era kunder finns. På så vis kan ni med global kundbas, ändå bibehålla en bra service.

 

5. Frigörande av tid för planering

Eftersom en VA kan sköta administrationen, kan ni få loss tid till att fokusera på strategisk och långsiktig planering samt utveckling av företaget. Ha tid till att sätta mål som kommer att hjälpa er framåt, nå ännu bättre resultat och framgång.

 

Så vilka skäl finns det egentligen för att INTE anlita en virtuell assistent redan idag? Kontakta oss för att boka in ett möte.