Sätten som vi lägger upp vårt arbete är nog lika många som vi är människor. De flesta av oss vet hur lätt det är att känna oss splittrade. Hur svårt det är att bibehålla fokus på en sak i taget.
Vi försöker multitaska och får egentligen allt halvgjort. Det finns till och med forskning som pekar på att just multitasking är en riktig effektivitetsdödare.
Hur kan du då göra för att få bättre flyt i jobbet, bli mer fokuserad och effektiv?

    1. Håll koll på dina business-mål.
      Annars vet du ju inte vad du behöver göra, när och hur.

 

    1. Gör en planering för månaden eller veckan. Kanske helst både och.
      Till exempel för att få in tid för reflektion och idéutveckling. Något vi alla säkert borde göra mer av men som ofta får stå tillbaka för mer brådskande saker. Särskilt om du är småföretagare och därmed en tusenkonstnär. Planer är till för att ändras brukar det heta och det är nödvändigt att vara flexibel. Men för att veta att du är på väg åt rätt håll är det kanske bra att ha koll på vad du är flexibel utifrån.

 

  1. Samla likadana uppgifter
    Så långt det är möjligt och utför dem under en specifik tid. Oavsett om det är en viss tid på dagen, i veckan eller i månaden – s.k. “batching” och/eller time-blocking i kalendern. När du kommit in i det du ska göra flyter det ofta på snabbare och smidigare när du kan fortsätta med samma sak under en längre tid. Du blir kanske klar snabbare med uppgifterna än om du tar hand om dem lite här och där och fokuset får sig definitivt en boost.

 

Hoppas att dessa tips kan vara till hjälp för dig under din arbetsvecka!