Att släppa ifrån sig arbetsuppgifter (och ofta nödvändiga inloggningsuppgifter) till någon man aldrig har skakat hand med – det känns kanske som ett stort steg?
Trots den virtuella aspekten i att ta hjälp av en virtuell assistent (VA), är det kanske ändå inte så märkvärdigt eller osäkert som man kan tro.
Det finns en uppsjö av digitala verktyg som gör det väldigt enkelt att samarbeta på distans. Ni har kanske videomöten ibland eller på regelbunden basis, med kunder eller med varandra inom företaget om ni jobbar på olika håll? Om inte – enkelt och trevligt!
Utöver telefon, mejl och videomöten, finns en uppsjö av digitala verktyg för projektplanering och utförande, kommunikation och tidrapportering. Fråga en VA och du kommer märka att hen har bra koll och tips på vad som finns och fungerar bra, eftersom det är vardagsmat i branschen.
Hur du lättare tar steget
Om det känns osäkert att anlita en VA för första gången, ta en titt på punkterna nedan. De är förslag på vad ni kan göra för att det ska kännas tryggare och lättare att ta steget:

  • Ta ett telefonsamtal/videosamtal för att knyta röst, ansikte och personlighet till namnet. Få en känsla för vem VA:n är.
  • Testa med ett mindre uppdrag
  • Kom överens om vad som ska göras och när det ska vara klart
  • Bestäm på vilket sätt ni främst ska ha kontakt (mejl, Slack, Teams, telefon etc.)
  • Hur ofta och när ska ni ha avstämningar
  • Pris och betalningsvillkor
  • Skriv ett avtal där allt ovan framgår, för båda parternas skull.

 

Om det inte skulle kännas rätt så har ni endast investerat i de timmar/det paket ni betalat för och inga övriga förbindelser, beroende på vad ni avtalat innan.
Varmt välkomna att höra av er för att boka in ett möte.