Det är egentligen inget nytt med artificiell intelligens (AI) i vardagen men många har inte tänkt på det innan Chat GPT kom hösten 2022. Nu finns AI på allas läppar och reaktionerna är många – rädsla, förväntan, ovisshet och fascination. Frågan är så klart hur detta kommer att påverka företagandet.
Kommer jobb att försvinna och skapas nya roller? Det är det ingen som vet i dagsläget och som med alla nya teknologier finns både stora vinningar. Och faror om man missbrukar dem. Ulla-Bella VA-byrå vill befinna sig på den ljusa sidan och se möjligheterna för vi tror på “what goes around, comes around”.
AI som stöd i företagandet
AI-teknologin kommer snabbt att bli extremt bra som hjälpmedel inom både text, bild och video. Men kommer den att kunna ersätta personerna som jobbar med dessa saker idag? Det tror inte vi, men många uppgifter som människorna gör kommer att bli mer effektiva och deras kompetens kan nyttjas ännu bättre.
Vissa uppgifter är enbart tidskrävande och inte särskilt kompetenskrävande, till vilka AI kan vara ett stöd, som:
- datainsamling: sådant som annars hade krävt till exempel många googlingar
- kundservice: AI-drivna chatbots som kan besvara vanliga frågor från kunder, vilket minskar antalet telefonsamtal och mejl till personalen.
- rekrytering: grovsållning bland ansökningar och CV:n genom att plocka bort sökande som inte uppfyller grundläggande krav för aktuell tjänst.
Det mänskliga får ta mer plats
Många saker kommer att gå snabbare med hjälp av AI men hastigheten/tiden är inte den enda faktor man kan värdesätta. Människan och “the human touch” kommer fortfarande att vara den och det som skapar resultat och värde för kunder, samarbetspartners och medarbetare i slutänden. Och som alltid sitter det kritiska tänkandet (förhoppningsvis) i den mänskliga hjärnan och det blir extra viktigt att komma ihåg när det blir ännu enklare och snabbare att söka information genom exempelvis Chat GPT.
Personerna vid tangenterna har fortfarande:
- kompetensen och kreativiteten för att formulera relevanta frågor till AI:n vid till exempel research
- känslan för vilka kunderna och samarbetspartners är och vad de behöver
- ansvaret för att skapa och bibehålla goda relationer
- ansvaret för att sälja in produkter och tjänster till kunder och att vara ett stöd
- förmågan till det mänskliga bemötandet som en AI aldrig kommer att ha
De exempel vi lyfte, på vad AI kan hjälpa företag med kring datainsamling, kundservice och rekrytering, är också ypperliga områden att lyfta den mänskliga involvering, känslan och kompetensen i.
Datainsamling (förstås beroende på av vilken karaktär) kräver människans kritiska och analytiska tänkande för att rätt saker ska fångas upp. Vad är intressant för företaget eller kunden att grotta ner sig ytterligare i och att samla mer fakta om?
Kundservicepersonalen slipper lägga tid på att svara på samma enkla frågor om och om igen och kan ge ännu bättre service och mer tid till de svårare frågorna istället. Alla kunder får snabbare och bättre hjälp i slutänden och gissningsvis känns det också bättre för personalen. Och det sistnämnda är en nyckel för att ha glada och nöjda medarbetare som bidrar ännu bättre till företagets framgång.
Rekryteringsprocessen med hjälp av AI kan ge samma effekter som ovan nämnt kring kundservice. Kompetensen och tiden hos chefer eller eventuell HR-personal i ert företag nyttjas helt enkelt bättre. Och den mänskliga känslan för vilka kandidater som verkar intressanta att kalla till intervju, kan inte ersättas.
Känner vi oss hotade av AI som virtuella assistenter? Nej. Ulla-Bella tror mycket på den mänskliga kontakten och vår “human touch” trots att vi jobbar med våra kunder och samarbetspartners på distans. Men vi älskar att kombinera det med effektiva, smarta och bra digitala verktyg på ett ansvarsfullt sätt. Mixen ger er och oss ännu bättre samarbeten som skapar värde och goda resultat. Och det gör jobbet roligt! För vi som jobbar på Ulla-Bella har valt att göra det vi gör för att vi tycker att det är just kul och vi vill bidra till att sprida våra goda vibbar. Oavsett om det är IRL ibland men allra oftast via telefon, videomöten eller skriftlig kommunikation.
Ni är varmt välkomna att höra av er till oss om ni har frågor kring hur vi kan hjälpa ert företag eller vill boka ett möte för att anlita oss till ett kommande uppdrag!