fbpx
Anlita en virtuell assistent2020-11-20T09:18:00+01:00

Anlita en virtuell assistent

Hem » Anlita en virtuell assistent

Anlita en virtuell assistent!

Det finns många anledningar till att ni bör anlita en virtuell assistent.
Här kommer några av våra favoriter och som vi vet har gjort stor skillnad för våra kunder.

1. Minskade kostnader

De flesta företag och entreprenörer som anlitar virtuella assistenter (VA) gör det för att dra ner på sina fasta kostnader. Här är ett par exempel:
 

Löner och driftskostnader

Istället för att anställa en person för att utföra mindre arbetsuppgifter kan ni anlita en VA. Det är vanligt att tim- eller uppdragspris tillämpas och ni behöver endast betala för det arbete som faktiskt utförs. Ni slipper även betala sociala avgifter och liknande eftersom en VA är en konsult med F-skattsedel.
 

Introduktionstid

En VA är oftast specialiserad inom ett eller några områden, vilket gör att de är proffs på just det de gör. Startsträckan blir därmed ofta kort för båda parter.
 

2. Ökad effektivitet – delegering

När administration skalas bort kan ni som driver och är anställda i företaget fokusera på det som verkligen kräver er kompetens.
Administration är aldrig sinande och tidskrävande, som att:

  • Skicka mejl och nyhetsbrev
  • Hantera frågor från kunder
  • Bedriva internet-research
  • Boka möten
  • Sköta registrering i alla möjliga varianter

Allt är givetvis nödvändigt, men det måste inte skötas av personalen som är på företaget. Den tiden kan istället användas till uppgifter som kräver just de företagsanställdas fokus och kompetens. Genom att anlita en VA till exempelvis administration, får ni loss värdefull tid.
 

3. Snabbt skala upp verksamheten

En VA kan hjälpa er att snabbt skala upp företagets verksamhet, genom att de med kort varsel kan komma in med specialistkompetens och jobba på uppdragsbasis. Ni kan släppa ner axlarna och slippa lägga tid på långdragna eller stressiga rekryteringsprocesser. Framför allt kan ni vara igång i stort sett från dag 1.
 

En VA kan också vara ett bra alternativ när plötsliga arbetstoppar uppstår. Då kan ni, när allt lugnat ner sig, ta tag i eventuell rekrytering.
 

4. Global kundservice

Ni kanske har kunder över hela världen och har märkt att det kan innebära vissa utmaningar. Till exempel om ni befinner er på bara en geografisk plats och förväntas möta och hantera behov hos kunder i olika länder, tidszoner, kulturer etc.
 

Om kunderna ska kunna få service under sina arbetsdagar (kanske på andra sidan av jorden) skulle ni behöva vara tillgängliga dygnet-runt. Virtuella assistenter finns i hela världen och kan hjälpa er med viss kundservice i de tidszoner era kunder finns.
 

5. Frigörande av tid för planering

Eftersom en VA kan sköta administrationen, kan ni få loss tid till att fokusera på strategisk och långsiktig planering samt utveckling av företaget. Ha tid till att sätta mål som kommer att hjälpa er framåt, nå ännu bättre resultat och framgång.

Malin Björnell - Virtuell assistent

Hur väljer jag virtuell assistent?

Det viktigaste att tänka på när du väljer en virtuell assistent att samarbeta med är att det känns rätt och att personen har samma synsätt på företagande som du har. Det ska kännas tryggt och bra i det första samtalet som ni har.
 

Det blir ofta ett tight samarbete och många gånger har en VA tillgång till mycket information, ibland även privata uppgifter. Det innebär att det måste vara en person som ni känner att ni har ett förtroende till och kan lita på.
 

Vidare är det viktigt att säkerställa att den VA ni pratar med har den kunskapen som ni behöver. Be även om referenser (om inte dessa finns tydligt visade på hemsida eller annat ställe) och kolla även igenom de sociala kanalerna.
 

Om det finns en viss osäkerhet så rekommenderar vi att prova att samarbeta tillsammans. Ge en mindre uppgift för att se hur den VA du tänker dig utför uppdraget.

Pris för en virtuell assistent?

De flesta virtuella assistenter jobbar per timme. Det finns självklart de som sätter paketpris, men det upplever vi är mer vanligt för de virtuella assistenter som är specialiserade på sociala medier.
 

Vi väljer att debitera per timme och vi har ingen bindningstid. Vår timpeng är 550 kr/ timma ex. moms.

Det låter bra!
Hur går vi vidare?

Boka ett möte så pratar vi ihop oss om den bästa lösningen för just ert företag!

Boka möte!