Hur företag uppfattas av andra beror till stor del på den visuella kommunikationen. Ett hett tips för att få till detta på bästa sätt för att signalera vilka ni är och vill vara som företag, är att börja med att skapa en grafisk profil – ert guidande dokument.
Om ni tycker att det låter som lull lull att tänka igenom hur företaget ska “se ut” i allt ni gör, då är det dags att tänka om. Den här biten är viktigare än man kanske tror.
Innehållet i en grafisk profil
I den grafiska profilen lägger man in information om hur varumärket ska kommuniceras visuellt genom till exempel:
- logotyp
- färgpalett
- typsnitt
- bildmanér och exempel på hur identiteten ska framställas i sociala medier, tryckt material etc.
Ellinore Stenberg är en av Ulla-Bellas specialister inom design och kommunikation och har tidigare jobbat på reklam- och designbyråer. Hon menar att det finns ett stort värde i att göra jobbet med sin grafiska profil ordentligt för att sedan ha den att hålla sig i och att slippa fundera så mycket på hur man ska framställa företaget och kommunikationen.
Både gällande utseendet och vid innehållsskapandet till webbplats, nyhetsbrev, sociala medier eller vad det än må vara.
Tydligt, tryggt och snyggt
Människor vill ha att göra med i varumärken som de kan knyta an till och den visuella kommunikationen hjälper faktiskt till med detta. Den skapar en mer meningsfull relation mellan företag och deras målgrupper och den så kallade brandingen är även ett stöd för när företag vill berätta om sin och/eller varumärkets historia.
– När du följer ditt varumärkes grafiska profil och vet hur företagets och dess kommunikation ska se ut rent visuellt, kommer ni att uppfattas som konsekventa och professionella. Det signalerar trygghet, skapas igenkänning och lojalitet hos kunderna, säger Ellinore.
Och även om ni inte anlitar hjälp för att ta fram det här, har Ellinore några tips på saker ni kan tänka igenom och göra själva
Tre saker ni kan göra för att få till er grafiska profil
1. Fundera över vilken känsla ni vill förmedla till era kunder. Är ert varumärke klassiskt eller mer modernt? Lekfullt eller strikt? Ibland kan det vara enklare att börja tänka ut vad man inte är för att komma vidare i vad som är “on och off brand” för just er
2. Skilj på er som personer och ert varumärke. Bara för att någon älskar rosa, kanske det inte är den färgen som matchar med det ert varumärke ska signalera
3. Skapa en Pinterest-board (länka kanske: www.pinterest.com) där du samlar bilder, färger, typsnitt, du tycker stämmer överens med vad ni vill förmedla. Kanske kan ni se en röd tråd enklare då. När ni vill ta hjälp med varumärkesdesign, blir detta en bra grund att diskutera kring
Kanske verkar det inte så avancerat att utarbeta en grafisk profil eller så känns det jättesvårt. Men genom att ta tag i arbetet och använda Ellinores tips som utgångspunkt kan ni säkert komma en bit på vägen. Det är nästan alltid bättre att börja, testa och att korrigera med tiden än att inte göra något alls :-)
Lycka till!
Varmt välkommen att kontakta oss om ni har frågor eller vill boka ett möte kring ett kommande uppdrag!