Att göra-listan växer snabbare än du hinner beta av punkterna, pulsen stiger, tankarna är splittrade i tusen bitar och det blir svårare att fokusera på det viktiga. Då är det också lätt hänt att du börjar glömma mindre men ack så viktiga bitar i företagspusslandet och känslan är allt annat än behaglig. Varken för dig eller kunderna.
Du och ett eventuellt team behöver avlastning men i det här läget är det fullt begripligt att inte orka eller kunna ta tag i det när du redan ägnar dig åt att släcka bränder. Men när är det egentligen läge att ta tag i detta?
Förslagsvis sätter du och ditt eventuella team er, när ni får en lugnare period, och tänker till kring när era toppar i arbetsbördan brukar komma och varför. Vad skulle kunna delegeras till förslagsvis en virtuell assistent (VA) med rätt kompetens, under en begränsad period? Alternativt om vissa typer av uppgifter kontinuerligt pockar på – anlita en VA på månadsbasis eller annat löpande upplägg för att kunna släppa återkommande uppgifter som inte just du måste hantera.
Tipset är alltså att jobba proaktivt och ta hjälp INNAN det brinner överallt, om det finns möjlighet. I det läget hinner du lotsa din VA in i jobbet lugnt och sansat och det blir en bättre start för båda parter. Och du slipper känna ännu mer stress än du redan gör, än att försöka med detta mitt under högtrycket i verksamheten.
Exempel på uppgifter som en VA löpande kan hjälpa dig/er med:
● Uppdatera/schemalägga inlägg i sociala medier och/eller skapa innehållet, för att ditt företags närvaro/synlighet inte ska börja svikta när ni har en jobbtopp.
● Ta hand om hemsidan om ni har en sådan som ofta behöver uppdateras med text/bilder eller dylikt.
● Sköta kundservice via telefon/mejl/chatt.
● Skapa utkast till bloggartiklar och/eller nyhetsbrev som regelbundet går ut.
Vad du tror eller anser att någon annan kan ta hand om och som är regelbundet jobb men som skulle skala bort stress från dig och ditt team, är självfallet upp till dig att punkta ner. Men som sagt – gör detta i en lugn period när det finns utrymme att tänka till och analysera vad som skulle underlätta för dig och ditt företag!
Varmt välkommen att höra av dig till Ulla-Bellas VA-byrå när det är läge för dig att anlita en VA[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]