Har ni någonsin förlorat en kund för att deras problem inte blev löst i tid? Eller på annat sätt tappat bollen så att kundens upplevelse av att jobba med er påverkats? Ni har säkert själva upplevt frustrerande kundservice hos företag, som sedan har påverkat era framtida köpbeslut hos dem.
Idag räcker det oftast inte med att enbart lösa problem, skapa bra resultat och underlätta kundernas arbete. Upplevelsen av servicen och kontakten blir allt viktigare. Gör vi det här bra kan sociala medier vara vår bästa vän. Men trampar vi snett allt för ofta kan det tyvärr bli motsatt effekt i spridningen av ordet.
För att ni ska vara på tå, oavsett hur nöjda kunder ni redan har, kan kundundersökningar vara ett riktigt bra sätt att agera proaktivt. Det kan liknas vid att vaska guld – en win-win-situation för både er och era kunder.
Informationen om vad kunderna verkligen uppskattar hos och med er är värdefull, men lika viktiga är insikterna om vilka områden ni kan stärka för att skapa långvariga kundrelationer.
Fantastisk kundservice: nyckeln till fler och lojala kunder
Kundservicen kan vara just det som skiljer riktigt framgångsrika företag från resten av branschen. När kunden märker att ni förstår precis vilka utmaningar, problem och mål de står inför och att ni hjälper dem på rätt sätt, kan ni skapa en upplevelse som inte bara uppfyller deras förväntningar, utan faktiskt överträffar dem. Det i sin tur leder till ökad lojalitet och att nöjda kunder rekommenderar er för andra.
Så hjälper vi er att leverera en ännu bättre kundupplevelse
I teamet hos Ulla-Bella VA-byrå har vi många olika kompetenser och kan även skräddarsy tjänster som lyfter och skapar fantastisk kundservice hos er. Vi kan bland annat:
- Göra kundundersökningar: utforma förslag till kundundersökningar och hantera distributionen, insamlingen av datan och sammanställa feedbacken till er. För kundens del kan det ibland kännas lättare att svara ärligt på frågor när företaget inte ser vem informationen kommer ifrån. Och det är i sin tur värdefullt för er − ärlig feedback oavsett om det är ris eller ros.
- Stötta er med personlig kommunikation: personliga meddelanden och svar till era kunder, som visar att ni värdesätter dem och deras åsikter.
Att grunden för en lyckad verksamhet är att förstå kundernas behov vet ni redan, men dessa behov kan förändras över tid. Just därför är exempelvis kundundersökningar ett bra verktyg att ta till, parallellt med att ni finns tillgängliga för era kunder och ger dem snabb, bra respons och svar på deras frågor.
Guldet i att överträffa kundernas förväntningar
Att göra det där lilla extra för era kunder, som de kanske inte förväntar sig eller kräver av er, kan ge ringar på vattnet-effekter. Särskilt i de digitala, automatiserade tider vi lever i nu, när den mänskliga kontakten blir allt mer av en hårdvaluta.
Några följder kan bli:
- Ökad kundlojalitet: nöjda kunder stannar längre och/eller är mer benägna att komma tillbaka när de har behov av era tjänster/produkter igen.
- Gratis marknadsföring: nöjda, glada och trygga kunder delar sina positiva upplevelser i sina nätverk.
- Konkurrensfördel: er kundservice och ert bemötande särskiljer sig på ett mycket bra sätt och kan bli en USP för er, bland alla andra företag i er bransch.
Vill ni steppa upp er kundservice och lära känna era kunders behov ännu bättre och få dem att stanna länge?
Kontakta oss på Ulla-Bella Virtuell assistentbyrå, så tar vi ett samtal om hur vi kan lägga upp vårt samarbete och skapa fantastisk kundservice på ert företag!