fbpx
Annonsera på Facebook och Instagram

Annonsera på Facebook och Instagram − grunden för att komma igång

Funderar du på att börja annonsera på Facebook och Instagram (Meta), men känner dig osäker på var du ska börja? Här kommer en guide till de grundläggande stegen.

Meta Business Suite

För att kunna annonsera på Meta (för Facebook och Instagram) behöver du först och främst ha en företagssida kopplat till ditt Facebook-konto. Det bästa är att du använder dig av Meta Business Suite eftersom det innehåller verktyg som hjälper dig att skapa en mer precis annonsering där du kan skapa målgrupper, koppla till din Facebook-pixel och se utökad statistik.

Syfte och mål

När du ska börja skapa din annons är det viktigast att ha i åtanke vilket mål och syfte du har med annonsen. Vill du driva trafik till din webbsida, samla leads eller öka dina konverteringar så som köp på din webbsida?

Budget

Därefter är det dags att välja din budget, vilket inte är helt enkelt att komma fram till. Men en rekommendation är att sätta en dagsbudget på minst 75 kronor. Ge din annons minst två veckor, utan att gå in och justera och pilla med parametrar, för att Meta ska hinna optimera hur den hittar fram till relevanta personer på bästa sätt.

Målgrupp

I nästa steg är det dags att bestämma din målgrupp. Här är det du som vet allra bäst vad som funkar för ditt företag! Det kan vara en bra idé att börja med en vidare målgrupp för att med tiden snäva ner den för att få bästa resultat. Bestäm geografisk plats, kön, ålder och intresse för bästa matchning med din faktiska målgrupp. Meta har ett bra verktyg som är lätt att klicka i − ”utöka detaljerad inriktning” − där Meta/Facebook själva hittar personer som kan få din annons att prestera ännu bättre.

Utseendet på annonsen

Slutligen väljer du vad du vill skapa för typ av annons visuellt. Vill du ha den som karusell, katalog-annons, video eller en enkel bild. Här är det helt upp till dig! Använd förhandsgranskningsverktyget som Meta erbjuder och se hur din annons kommer att se ut på olika plattformar och optimera och beskär på bästa sätt för olika kanaler så som inlägg, stories, messenger med mera.

Call to action

Välj en Call to action som stämmer överens med ditt annonsmål! Vill du att personen ska börja följa ditt konto, ladda ner en gratisresurs/freebie eller köpa en produkt? Det finns en knapp för vad du än kan tänkas behöva!

Analys

För att ta reda på hur bra annonsen presterat ska du ha ditt mål med annonsen i fokus. Är antal klick relevant eller är det vad varje exponering av annonsen kostar? Det finns verktyg för alla typer av resultat i Meta, så testa dig fram bland kolumnerna.

Detta är några av grundstenarna när det gäller annonsering på Meta (Facebook och Instagram). Såklart finns det mycket mer du kan göra, men har du koll på detta 👆🏼 är det en bra start!

Våga testa dig fram! Att annonsera på Meta är fortfarande ett bra sätt att nå ut till fler potentiella kunder och leads utanför din organiska bubbla i sociala medier.

Och om du behöver stöd längs vägen eller vill annonsera utan att behöva göra handpåläggningen själv, finns vi på Ulla-Bella Virtuell assistentbyrå här för att hjälpa dig med allt från start till mål med annonseringen!

Fler blogginlägg

Behind the Scenes: Så jobbar vi på Ulla-Bella VA-byrå

Ulla-Bella VA-byrå grundades 2018 och då var det bara jag, Malin Björnell. Idag har företaget vuxit till en virtuell assistent-byrå med ett helt team med olika spetskompetenser. Nu ska du få hänga med bakom kulisserna kring hur vi jobbar, som det geografiskt spridda team vi är. Vi är Ulla-Bella VA-byrå

Läs mer »

Ladda ner Canva-Guide

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.

Ladda ner 100-listan

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.