fbpx
e-postmarknadsföring

5 tips inför företagets e-postmarknadsföring i sommar

E-postmarknadsföring är ett utmärkt verktyg som har förmågan att skapa en mer personlig och direkt kontakt med de personer ni vill nå ut till. Men när semestern är på väg, ska man pausa det här arbetet då? Det kan ni göra, men här kommer fem tips om ni vill låta kommunikationen jobba för företaget även under sommaren. Något vi tycker är en smart strategi!

Hur kan ni jobba med e-postmarknadsföring under sommaren?

Många av oss vill ta en välbehövlig paus under sommaren, men det betyder inte att marknadsföringen behöver stanna av helt ändå. Här är fem tips på hur ni kan göra för att nå personerna i er målgrupp, även om de checkar ut från sociala medier en stund.

1. Schemalagda utskick

Planera, skriv och schemalägg era e-postutskick långt i förväg och slipp handpåläggning under semestern. Kanske fungerar det bättre med lite ”lättare” innehåll under den här perioden, men det beror självklart helt och hållet på hur er målgrupp ser ut.

2. Semestererbjudanden

Sommaren är den perfekta tiden att skapa sommarvibbar kring ett erbjudande eller en kampanj om ni har tjänster och/eller produkter som inte kräver att ni är fysiskt på plats vid köp.

3. Återaktivera kunder

Passa på att återaktivera inaktiva kunder under den här perioden. Skicka e-post med speciella rabatter eller nyheter om era senaste produkter eller tjänster för att väcka deras intresse igen.

4. Bygg relationer

Under semestertider kan ni använda e-post för att bygga och stärka relationerna med era kunder. Skicka personliga hälsningar, tips eller inspirerande innehåll för att hålla dem engagerade.

5. Analysera och optimera

Medan du och dina kollegor njuter av semester kan ni låta automatiserade system analysera resultaten av era e-postkampanjer. Ni får insikter om vad som fungerar och vad som kan förbättras till hösten och resten av verksamhetsåret.

E-postmarknadsföring är ett kraftfullt verktyg eftersom de flesta loggar in och kollar mejlen flera gånger varje dag. Även under semestern. Så den här typen av kommunikation kan hjälpa er att underhålla kontakter, bygga förtroende och leda till direkta eller framtida köp även under semestertider.

Ulla-Bella virtuell assistentbyrå hjälper er att sätta upp e-postmarknadsföringen inför sommaren

Bra e-postmarknadsföring är ofta tidskrävande och det händer att idéerna torkar ut. Särskilt när man själv antingen håller på att varva ner inför ledigheten eller att det är så mycket att göra att man inte kan prioritera den här marknadsföringen.

Då kan Ulla-Bella virtuell assistentbyrå komma in i bilden. Vi kan hjälpa er med:

  • Planering och schemaläggning: Vi kan skapa förslag till plan för när era mejl och eventuella erbjudanden ska gå ut
  • Innehållsskapande: Vi skriver engagerande och relevant innehåll för er målgrupp och stämmer av med er tills det är helt rätt
  • Analys och rapportering: Vi analyserar resultaten efteråt och ger förslag på vad man kan göra mer, mindre eller annorlunda
  • Automatisering: Vi sätter upp automatiserade e-postsekvenser som säkerställer att era kunder får rätt meddelande vid rätt tidpunkt

Varmt välkomna att kontakta Ulla-Bella!

Fler blogginlägg

Behind the Scenes: Så jobbar vi på Ulla-Bella VA-byrå

Ulla-Bella VA-byrå grundades 2018 och då var det bara jag, Malin Björnell. Idag har företaget vuxit till en virtuell assistent-byrå med ett helt team med olika spetskompetenser. Nu ska du få hänga med bakom kulisserna kring hur vi jobbar, som det geografiskt spridda team vi är. Vi är Ulla-Bella VA-byrå

Läs mer »

Ladda ner Canva-Guide

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.

Ladda ner 100-listan

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.