fbpx
5 strategier för verksamheten under semestern

5 strategier för att hålla verksamheten puttrande under semestern

Att ledighet och återhämtning är viktigt för både hälsa och kreativitet är givet. Men som företagare vet vi att det är en utmaning att koppla bort jobbet under semestern. Det finns ändå några smarta saker att göra för att skapa förutsättningar för en hands-off-period. Här är 5 strategier för verksamheten under semestern, som ni kan ta tag i på en gång.

1. Gör en plan för vad ni vill ha ut av marknadsföringen under ledigheten

Tänk igenom följande punkter och skriv ner hur ni tänker:
– Vilken typ av agerande vill ni väcka hos er målgrupp – som tar dem närmare köp tills ni är tillbaka på jobbet igen?
– Vilket innehåll kan fungera bäst för era syften under sommarveckorna?
– Var når ni ut bäst – i vilka kanaler?
– Hur ofta vill ni synas/höras?
– Organisk marknadsföring eller betald?

2. Batch-jobba i förväg

När ni har en tydlig plan för vilka ni vill kommunicera med under sommaren, vilken typ av innehåll (kanske med specifika teman eller vinklar), när och hur – sätt igång och skapa innehållet så fokuserat det går. Om ni har möjlighet, avsätt gärna längre tidssjok för detta eftersom det blir enklare att jobba, ger större chans till flow och blir mer effektivt att jobba på det sättet.

Det här arbetssättet, att samla ihop samma typ av uppgifter till få fokuserade tillfällen (batching) istället för att pytsa ut dem då och då, leder ofta till att fler idéer föds till ännu mer innehåll. När man kapar bort så mycket ställtid som möjligt mellan helt olika uppgifter är det större sannolikhet att just flowet kommer.

3. Automatisera och schemalägg

När ni har innehållet klart är det dags att göra ett publiceringsschema och automatisera allt ni kan innan ledigheten.

  • Sociala medier schemaläggs antingen via Facebooks Meta Business Manager eller via ett digitalt schemaläggningsverktyg (som ni kanske redan använder idag).
  • E-postmarknadsföring: Se över era eventuella automatiska mejlsekvenser från freebies och liknande, så att allt är uppdaterat och ser bra ut inför sommaren samt schemalägg eventuella nyhetsbrev som ska gå ut under semestern.
  • Blogginlägg brukar gå att schemalägga direkt där ni publicerar dem på er webbsida.
  • Kundsupport: Om ni har en sådan funktion, kan ni överväga att använda
    chatbots. Om det är ett för stort projekt just nu, skapa och ställ in
    automatiserade svar i e-posten som kan hjälpa er och kunderna med att
    hantera vanliga frågor och förbättra kundupplevelsen även när ni är lediga.

4. Delegera och outsourca

Om möjligt, dela upp ansvaret för marknadsföringsaktiviteterna i teamet för att få jobbet gjort. Och om ni inte kan lägga tid på detta, men har de ekonomiska resurserna – gör i ordning så mycket som möjligt av ”byggnadsställningen” till ert innehåll som ska publiceras under ledigheten och anlita konsulter till att färdigställa allt. Det kan vara inom sociala medier, copywriting till blogg, annonsering, e- postmarknadsföring eller vad ni främst behöver enligt er plan. Kanske kan ni ta in en konsult som effektivt kan skapa just de annonser som ni vill ska löpa medan ni är lediga – för att fortsätta samla in leads och sälja automatiserat (beroende på vilken typ av produkter och tjänster ni har).

5. Följ upp och analysera inför nästa längre ledighet

Ta lärdom av hur marknadsföringen fungerade inför nästa längre ledighet. Gick det smidigt med automationerna, verkade ert innehåll fungera bra och leda till det ni ville? Vad kan förbättras, glesas ut eller tas bort helt under en period och så vidare. Med bra planering och automatisering på plats kan ni skapa effektiv marknadsföring som peggar upp inför resultat när ni är tillbaka på jobbet efter den välförtjänta ledigheten.

5 strategier för verksamheten under semestern

På Ulla-Bella Virtuell assistentbyrå är vi ett kompetent team som kan hjälpa er med allt som vi har tipsat om här, för att preparera marknadsföringsarbetet under er avkopplande sommarsemester!

Välkomna att höra av er till oss för att diskutera ett upplägg som passar er!

Fler blogginlägg

Effektiv onboarding av en virtuell assistent – här är stegen

I dagens snabbrörliga värld står många företagare inför utmaningen att hantera en växande arbetsbörda och splittrat fokus. Trots att ett ökat kundflöde är positivt kan situationen snabbt bli ohållbar och då kan en virtuell assistent (VA) vara lösningen. Men hur kan du introducera en ny teammedlem på distans i arbetet

Läs mer »

Ladda ner Canva-Guide

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.

Ladda ner 100-listan

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.