fbpx
koll på företaget

Så här skaffar ni koll på vad ni gör, bör eller ska sluta med i företaget

Att driva företag innebär att ständigt utvärdera och förbättra sin verksamhet. Att regelbundet reflektera över vad ni vill, bör och måste göra för att uppnå era mål. Och det inkluderar så klart att även identifiera vad ni inte ska eller vill fortsätta göra. Här nedan listar vi några punkter på hur ni kan skaffa er koll på företaget!

Skaffa koll på företaget!

Det är inte helt enkelt att ta sig tid till detta, men här kommer en push till att utforska ert läge med ett par enkla matriser att ta stöd av. Ni kommer på ett tydligt sätt kunna ringa in vad som tar (för) mycket tid och vad som ni – med handen på hjärtat – gör halvhjärtat, eftersom ni egentligen varken har lust eller koll på hur det bör göras på det mest effektiva sättet. Likaså kommer ni kunna identifiera vad ni inte gör, men vet att ni borde och vill göra, samt allt ni gör som ni både kan, vill och är bra på. Ni får också stödet att rita upp en karta över vad som är viktigt och oviktigt för er och hur ni kan prioritera in de sakerna som bråttom/inte bråttom.   

Vad vill och bör ni göra?

Det här handlar till stor del om att definiera mål och visioner samt att komma ihåg varför företaget finns och drivkraften bakom det. För att därefter agera för att uppfylla det ni vill och tycker är meningsfullt, på bästa sätt. Hur mycket ni kan göra själva beror givetvis på vilka kompetenser ni har, vilken kvalitet ni eftersträvar inom de olika områdena och på er och teamets vilja att utvecklas och lära er mer om det ni ännu inte kan eller behöver mer kunskaper inom. 

Vad måste ni göra?

Att identifiera vad vi måste göra som företagare är avgörande för att upprätthålla verksamheten både enligt lag och branschstandarder. Det handlar om att se till att alla administrativa och operativa uppgifter görs effektivt och att leverera en produkt eller tjänst som uppfyller kundens behov och förväntningar. 

Vad kan eller vill ni inte göra?

Ibland finns det uppgifter eller ansvarsområden som ni inte kan eller vill ta itu med för att kunskapen eller resurserna brister, alternativt att ni helt enkelt inte trivs med vissa uppgifter. Att identifiera dessa områden är viktigt för att undvika att de blir försummade eller påverkar företaget negativt, om det är sådant som bör eller måste göras, och för att se var ni har behov av att ta in extern expertis. 

Matriser för reflektion och klarhet

Här nedan får ni ett förslag till en enkel matris att tänka och skriva utifrån, för att få hjälp i er reflektion kring era aktiviteter. Vad ni gör och ska fortsätta med själva, vad ni behöver börja eller sluta med samt vad ni tänker att ni skulle kunna vinna på att anlita externa kompetenser eller ett team till.  

Att rannsaka sig som företagare är en kontinuerlig process som tar tid och kanske känns jobbig av olika skäl. Det kräver öppenhet och ärlighet med era mål och att ni har företagets bästa för ögonen. Att fylla i en matris av det här slaget kan ge er en klarare bild över vilka styrkor, utmaningar och önskningar ni har och hjälpa er att lyfta verksamheten. Och nedan har ni ytterligare ett stöd för hur ni kan rikta ficklampan och ta en titt på hur ni agerar i det dagliga arbetet.

Som en virtuell assistentbyrå kan vi på Ulla-Bella bistå med antingen enskild spetskompetens inom ett område eller med flera kompetenser som bildar ett externt team kring vissa av era aktiviteter. Som ett fristående team, som ni inte har alls i normala fall, eller som en utökning av ett befintligt som har den djupare branschkunskapen hos er. 

När ni gör reflektionerna/utvärderingarna kanske ni ser fler aktiviteter, uppgifter eller områden som ni inte gör idag, men som ni vill och behöver ta tag i men inte har tiden till själva. Och behöver ni inspiration och en hjälpande hand för att få syn på fler uppgifter (som ni redan lägger tid på) att släppa ifrån er – ladda ner Ulla-Bellas 100-lista här!

Lycka till med ert utvecklingsarbete och skaffa koll på företaget idag!

Fler blogginlägg

Effektiv onboarding av en virtuell assistent – här är stegen

I dagens snabbrörliga värld står många företagare inför utmaningen att hantera en växande arbetsbörda och splittrat fokus. Trots att ett ökat kundflöde är positivt kan situationen snabbt bli ohållbar och då kan en virtuell assistent (VA) vara lösningen. Men hur kan du introducera en ny teammedlem på distans i arbetet

Läs mer »

Ladda ner Canva-Guide

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.

Ladda ner 100-listan

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.