I dag är konkurrensen stenhård i många branscher och det är viktigt att hålla sig uppdaterad om vad som händer i just er bransch. Men minst lika viktigt är att ha ett öra mot marken när det gäller ny teknik och digitala verktyg. Artificiell intelligens (AI) har funnits i många år, men det var hösten 2022 det blev en stor snackis när det generativa AI-verktyget Chat GPT slog igenom hos den breda massan. Men varför ska ni vara nyfikna och använda AI-verktyg i er verksamhet?
Ökad produktivitet och effektivitet
En av de mest lockande fördelarna med att använda AI-verktyg är att de kan automatisera rutinmässiga uppgifter och processer. Genom att låta AI ta hand om repetitiva uppgifter som datainmatning, fakturering och viss enklare kundsupport kan ni, anställda och underkonsulter fokusera på strategiskt jobb och det som kräver den mänskliga intelligensen och känslan. Det besparar er både tid, energi och pengar i företaget när ni prickar rätt i det ni outsourcar till ett verktyg/program.
Bättre beslutsfattande med dataanalys
AI kan analysera stora datamängder, snabbt och effektivt, och hjälpa er att få insikter och se mönster som annars skulle vara svåra att upptäcka. Utifrån detta kan ni diskutera och dra era slutsatser i beslutsprocesser. Det kan vara inom områden som marknadsföring och försäljning, till produktutveckling och kundservice.
Använda AI för personliga och anpassade kundupplevelser
Det här kanske låter motsägelsefullt, men med rätt AI-verktyg kan ni analysera kunddata och beteenden för att skräddarsy erbjudanden, rekommendationer och kommunikation med era kunder. Snabb och relevant service, budskap och produkter/tjänster hjälper er att stärka kundlojaliteten och göra era kunder ännu mer nöjda.
Optimera resursanvändning minska kostnader
Att göra rätt saker på smarta sätt är en central del av att driva ett framgångsrikt företag. Genom att använda AI-verktyg för att bättre kunna förutsäga efterfrågan och planera lagerhållning liksom produktionsprocesser, kan ni minimera slöseri av resurser i både tid och pengar. Dessutom kan AI hjälpa till att identifiera ineffektiva processer och på det sättet vara ett stöd i ekonomiska besparingar i olika delar av verksamheten.
Fortsätta vara relevant och konkurrenskraftig
Slutligen är det viktigt att förstå att AI inte enbart är för stora företag med jättebudgetar och resurser. AI-verktygen har blivit mer tillgängliga och prisvärda för alla möjliga storlekar på företag och i olika branscher. Om ni har ett nyfiket förhållningssätt till tekniken som utvecklas i ett rasande tempo och är öppna för att prova och hitta era användningsområden, kommer ni att fortsätta vara relevanta och konkurrenskraftiga hos era kunder och i er bransch.
Det är inte längre en fråga ”om” ni som företag ska använda AI-verktyg, snarare ”hur” och ”när”. AI är inte en ny kollega eller ett helt nytt team. Det är verktyg som stöttar människor i att göra sina jobb ännu bättre och snabbare. Så att ni kan använda er brainpower ännu bättre och överlåta det som är tidsdränerande till AI:n.
Känns det överväldigande? Det är ni i så fall inte ensamma om. Ulla-Bella har satt ihop guiden AI för nybörjare: en praktisk guide för företag som ni kan ladda ner och ta hjälp av här!