fbpx
driva lönsam webshop

Fem tips för att starta och driva lönsam webshop!

Undrar du också hur man gör för att driva en lönsam webshop? Att ta sina produkter och sin business online via en webshop görs väl i en fingerknäppning, eller? Riktigt så snabbt är det inte men med rätt förberedelser kan det bli en riktigt lönsam och smidig historia.

Hos Ulla-Bella virtuell assitentbyrå jobbar Anki som är en klippa för företagare som vill sätta upp en webshop. Hon hjälper till med det praktiska kring detta och här kommer hon att dela med sig av tips om bland annat att tänka efter ordentligt innan ni kör igång. Det är nämligen en av nycklarna till att jobba smart och driva en lönsam webshop för ert företag.

Börja med research

Som i all business gäller det att skaffa sig så mycket information som möjligt om er tänkta målgrupp. Vilka behov och problem har de, liksom hur köpbeteendet ser ut, för att produkterna i webshopen och utformningen av den i sig ska passa dem. Ett verktyg att använda för att få syn på till exempel relevanta sökord som era potentiella kunder använder när de är ute efter produkter som liknar era, är Google Trender.

– Skriv in dina potentiella produkter du tänkt sälja och jämför dem med varandra. Trenderna på Google brukar vara en bra reflektion av hur läget ser ut i “verkligheten” också. Resultatet kan ge dig en inblick i hur många besökare och därmed potentiella kunder du kan få, säger Anki.

Välj rätt plattform

När ni har lagt grunden genom research och bestämt vilka produkter ni ska sälja är steg två att välja e-handelsplattform.

– Det här kommer vara ett av dina största beslut och kanske även svåraste i processen att starta webshop för det finns många olika system att välja mellan. Två exempel är WooCommerce eller Quickbutik, berättar Anki.

För att komma fram till den plattform som kommer fungera bäst för er kan ni ställa er till exempel följande frågor, som vägledande för ert val:

  • Vilka datakunskaper har ni på företaget?
  • Vad får plattformen kosta?
  • Kommer ni troligen behöva support och spelar det roll om den finns i Sverige eller utomlands (språkbarriärer)?
  • Vilken typ av funktioner behöver webshopen?
  • Vill ni ha möjlighet att kunna göra uppdateringar själva, när som helst?
  • Vilka betalnings- och fraktlösningar passar kunderna och er bäst?

Utifrån en så noggrann kartläggning som möjligt av behoven för er webshop kan ni börja kolla upp leverantörer och jämföra funktionalitet, avgifter, support och så vidare.

Mobilanpassa webshopen

Mer än hälften av alla köp som görs i en webshop sker via mobilen. Därför är det självklart viktigt att din webshop är mobilanpassad, liksom alla webbsidor ni publicerar bör vara..

– Med en så kallad responsiv webshop anpassas designen automatiskt efter besökarens skärmstorlek så att de får en bra shoppingupplevelse både i datorn, surfplattan och mobilen. Kontrollera flödet på alla plattformar, så att besökaren inte upplever hinder i sin köpresa, säger Anki.

Konkreta tips för hur du kan göra mobilanpassning hittar du till exempel här.

Våga testa

Planering, kartläggning och jämförande i all ära, men det är trots allt inte bra att fastna för länge i det innan ni sätter igång utan tänk good enough. Mycket går att ändra på längs vägen. Och eftersom ingen kan se in i framtiden och veta hur kunderna kommer att bete sig i webshopen, behöver ni säkert göra förändringar emellanåt ändå och Anki har ett bra tips kring betatestare.

– Be folk ni känner att besöka webshopen och berätta om sin upplevelse. Ofta får man värdefulla tips på problem som kan åtgärdas direkt och idéer på funktioner som ni kan implementera framöver.

Locka in kunderna

Givetvis behöver kunderna hitta er webshop också och det finns tre typer av trafik att satsa på.

  1. Direkttrafik: obetald och sker genom att personer skriver in adressen i webbläsaren. Denna trafik är inte så stor i början, när få ännu känner till webshopen.
  2. Organisk trafik: obetald via sökningar på Google och andra sökmotorer. För att få den här trafiken behöver din webshop vara sökmotoroptimerad (SEO).
  3. Betald trafik: annonser på sökmotorer, i sociala medier eller andra webbplatser. Exempelvis genom Googles annonsprogram Google Ads för att köpa annonsplats i sökresultaten.

För att få den senaste informationen om Google Ads och hur ni konkret går tillväga kan ni läsa här.

Ankis sista tips är att komma ihåg att dra nytta av sociala medier. Interagera med målgruppen och bidra med värde som är kopplat till de behoven era produkter uppfyller och problemen de löser. Men var inte säljig i mer än cirka 20% av era inlägg. Ingen blir sugen på att handla och bli en lojal, nöjd kund om ni skriker “kom och köp” varje gång de ser er.

Vill du också driva lönsam webshop?

Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2022 använde 94% av befolkningen internet dagligen, så det är verkligen ett bra läge att sätta upp er webshop och jobba smart digitalt för att locka kunder.

Om ni vill ha stöttning under uppstarten av er webshop eller kring hjälp med en befintlig – kontakta oss på Ulla-bella och berätta om era behov!

Fler blogginlägg

Behind the Scenes: Så jobbar vi på Ulla-Bella VA-byrå

Ulla-Bella VA-byrå grundades 2018 och då var det bara jag, Malin Björnell. Idag har företaget vuxit till en virtuell assistent-byrå med ett helt team med olika spetskompetenser. Nu ska du få hänga med bakom kulisserna kring hur vi jobbar, som det geografiskt spridda team vi är. Vi är Ulla-Bella VA-byrå

Läs mer »

Ladda ner Canva-Guide

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.

Ladda ner 100-listan

* Genom att fylla i dina uppgifter ovan ger du ditt godkännande till att vi lagrar och behandlar personuppgifterna enligt bolagets sekretess- och användarpolicy  i syfte att kunna tillhandahålla det begärda innehållet samt i marknadsföringssyfte.