Vet ni var er målgrupp och potentiella kunder finns? Det gör ni säkert och då vet ni också att chansen är stor att de “hänger” i sociala medier.
Därför bör också ert företag finnas där och ta tillvara möjligheterna det innebär.
Oavsett om ni tycker att sociala medier är roligt att jobba med eller om det liknar ett mentalt Mount Everest som ni otränade ska bestiga, så tar det tid och kraft från företagandet.
Mer tid än man kan tro, men tid som är viktig att lägga ner för att den kan ge så mycket tillbaka.
Här kommer en virtuell assistent (VA) in i bilden!
Vissa är specialiserade på just sociala medier – så kallade “social media managers” – och tar hand om så mycket eller lite av era kanaler som ni behöver hjälp med.
Exempel på HUR en VA kan hjälpa er:
- Att skapa en strategi för närvaron i era kanaler (vilken är målgruppen, var finns den, vad är de intresserade av för typ av innehåll mm)
- Som ovan plus att skriva texterna och fotografera alternativt leta passande bilder från bildbanker
- Schemalägga och publicera text- och bildmaterial som ni tillhandahåller
- Ni har bilderna och VA:n skriver texterna
- Ni har texterna och er VA letar/fixar bilder
- Allt ovan + svara på de kommentarer inläggen får
- Annonsering
Schemaläggning
Det här är något som är väldigt vanligt och som många företagare uppskattar.
Ni väljer själva hur stor kontroll ni vill ha över materialet, även om det är er VA som skapar texter och bilder utifrån att ha fått koll på er verksamhet.
Genom schemaläggningsverktyg kan ni alltid gå in och granska + själva ändra eller be er VA att ändra saker efter era önskemål och behov.
Hos Ulla-bella finns kompetensen (utbildad social media manager) och vi kan svara på era frågor om hur ett upplägg för just er skulle kunna se ut och fungera!