Skickar ni nyhetsbrev regelbundet till befintliga kunder och blivande? Om svaret är nej är det dags att ändra på det. Genast. Att inte höra av er är att “lämna pengar på bordet”.

Att börja bygga en e-postlista genom ett formulär på t.ex. er webbsida och att hålla kontakten med personerna på den med jämna mellanrum är viktigare än ni kanske tror. Även om alla inte är eller blir kunder direkt så ska man inte underskatta det synlighet och “top of mind” gör på sikt.

Nyhetsbrevet – en guldkanal rakt in till (blivande) kunder

Nyhetsbrev är ett väldigt bra sätt för entreprenörer och företag att nå och kommunicera med sin målgrupp på, eftersom de som finns på utskickslistan faktiskt har anmält sig själva till nyhetsbrevet. Som du säkert vet får man ju inte lägga till folk själv hur som helst på en e-postlista och börja höra av sig. Och eftersom de du skickar dina mejl till har visat intresse för kommunikation från dig och de tjänster/produkter du erbjuder, har du en guldchans att ge dem värde. Att bygga förtroende och en relation som förhoppningsvis gör dem till kunder. Eller att de tipsar andra om dig och ditt företag.

Detta gör du genom att ge information, nyheter, erbjudanden, kanske lite underhållning och att visa hur du kan hjälpa.

– I ett nyhetsbrev har du också möjlighet att vara mer personlig, specifik och skriva lite längre än i exempelvis sociala medier, säger Charlotte Ekbom. Hon är en del av teamet i Ulla-Bella Virtuell assistentbyrå och är specialiserad på text och att hjälpa företag med bland annat nyhetsbrev.

Den viktiga ämnesraden

Det kanske låter märkligt, men en av de viktigaste sakerna att få till i ditt nyhetsbrev är en lockande, intressant ämnesrad. Om den inte lockar alls till läsning kan resten av din – förhoppningsvis – intressanta och värdefulla text tyvärr förbli oläst, när mottagaren inte ens öppnar mejlet. Så hasta inte förbi denna viktiga detalj utan lägg krut även på ämnesraden och den så kallade pre headern som är väl synlig.

Om ämnesrad och rubriker är viktiga för att din text ska bli läst, är det viktigt att du har koll på vad målet med ditt nyhetsbrev är för att i slutet av det få läsaren att agera på något. En call to action – CTA. Vill du till exempel få läsaren att besöka din webbsida för att se dina tjänster, köpa en produkt eller göra en anmälan till en föreläsning eller ett webinar som du ska hålla i. Välj helst bara en sak per nyhetsbrev som CTA för att inte förvirra eller splittra läsaren.

Nyhetsbrevet är en del av din grafiska profil (som du kan läsa om i ett tidigare blogginlägg), så se till att utseendet gällande bilder, texter och eventuella banners överensstämmer med den.

Vad ska jag skriva?

Som i all kommunikation finns det gyllene regler att komma ihåg att tillämpa. Charlotte har tips på en väldigt viktig för att du ska veta vad som är intressant att skriva om.

– Lär känna din målgrupp så att du vet vem du talar med och kan anpassa innehållet och språket efter det. Ett nyhetsbrev till läkare skiljer sig exempelvis mycket från ett nyhetsbrev riktat till köpare av trendiga klädmärken.

Utifrån detta blir det enklare att veta vilka nyheter och vilken information som är mest intressant, värdefull och relevant för läsaren. Många är otåliga läsare idag så det gäller också att lägga det viktigaste innehållet först och sedan leda läsaren vidare genom till exempel lockande och/eller tydliga underrubriker. Tydligt kan ofta vara bättre än alltför finurligt och det är rubriker som ögat fastnar vid först, innan man förhoppningsvis fortsätter med att läsa brödtexten.

Att skapa luft i texten genom kortare stycken är behövligt för att läsningen ska bli mer vilsam och enklare att ta till sig och det finns fler lösningar.

– Att ha länkade bilder som kompletterar texten är också viktigt, menar Charlotte.

Hur långt ska det vara och hur ofta ska nyhetsbrev skickas?

Det finns ingen regel för hur ofta nyhetsbreven bör skickas eftersom det kan det skilja sig mellan olika branscher, företagsstorlek och målgrupper. Inte minst beror det på hur ofta du har möjlighet att ta fram bra innehåll. Blir det för tätt mellan nyhetsbreven ökar risken för att det kanske blir för tunt och att läsaren avregistrerar sig.

– Jag skulle säga att max ett nyhetsbrev i veckan och minst en gång i månaden är en bra tumregel, men varje företag behöver själv avgöra vad som är rätt för dem, säger Charlotte.

Hur långt det ska vara beror förstås på hur mycket du har att berätta. Med fler nyheter ökar chansen till att det finns något innehåll som är intressant för varje mottagare. Men för att inte tappa läsarna kan det vara bra att hålla varje nyhetstext relativt kort. Charlotte tipsar då om att istället länka till exempelvis en hemsida, landningssida eller webbshop där det går att läsa mer. Ibland är det förstås nödvändigt att låta texten bli längre, men skapa då luft och tydlighet genom underrubriker och bilder.

Tips för att skriva nyhetsbrev som öppnas och blir lästa

Det är många saker att tänka på för att få till ett bra nyhetsbrev! Men ta en sak i taget och här kommer några av tipsen i korthet.

● Tänk igenom vilken din målgrupp är för att skriva om intressanta, relevanta saker och använda rätt språk/ton
● Intresseväckande ämnesrubrik och pre header för att mejlet ska öppnas
● Skriv det viktigaste budskapet först/tidigt så att läsaren inte missar det
● Använd underrubriker och bilder för att göra texten luftig
● Om du har en grafisk profil för ditt företag – tillämpa den även i nyhetsbrevet för att göra det tydligt att de hör ihop
● Länka till blogginlägg, webbsida, landningssida om en text riskerar bli väldigt lång. Uppmärksamhetsspannet är tyvärr ganska kort hos oss alla
● Skicka max ett nyhetsbrev i veckan och styrs hellre av att du har innehåll att dela än att jäkta ut för många på kort tid
● Tänk ut vilket syftet är och skapa en call to action (CTA) sist. Vad vill du att läsaren gör när hen läst klart? Gärna bara en CTA per nyhetsbrev för att inte förvirra läsaren.

Det kan låta enkelt eller jättesvårt att få till ett intressant, regelbundet nyhetsbrev som blir läst och uppskattat av mottagaren. Och det kan verkligen vara både och! Det brukar vara värt det arbete och den tid det tar, men ofta går det åt mer tid än man tror för att få ihop något av värde. Låt er inte avskräckas av det ändå, utan det är alltid bättre att göra något än inget alls. Och om ni vill ha hjälp med detta kan Charlotte eller någon av Ulla-bellas andra textspecialiserade teammedlemmar hjälpa er!

Varmt välkommen att kontakta oss om ni har frågor eller vill boka ett möte kring kommande uppdrag!